جمع بین روایات حکم نماز مسافر از کوفه به قادسیه

از امام صادق علیه السلام دو روایت درباره نقل شده که راوی از حکم نماز کسی که از کوفه به قادسیه مسافرت کرده است را سوال می کند، حضرت با اینکه مسافت را می داند، در یک روایت از مسافت کوفه تا قادسیه سوال کرده و در جواب فرموده نماز را شکسته بخوان، و در روایت دیگر فرموده نماز را تمام بخوان. در این نوشتار بعد از ذکر روایات و تبیین آنها درصدد توجیه این تهافت هستیم. روایت اول روایت عبدالرحمن بن...

ادامه مطلب...

نحوه دخالت قصد اقامت ده روز در قصر و تمام

چنانچه مسافر قصد اقامت (قصد ده روز و بیشتر)کند و بعد از خواندن یک نماز چهار رکعتی منصرف شود نمازهای بعدی را باید تمام بخواند، ولی اگر قبل از خواندن یک نماز چهار رکعتی عدول کند باید نمازهایش را شکسته بخواند. بحث این است که تکلیف واقعیش قبل از عدول و خواندن نماز چهار رکعتی، نسبت به نمازها، تمام بوده است یا قصر؟ مثلا اگر تارک الصلاة قصد اقامت کند و بعد از چند روز از نیت اقامت عدول کند، قضای...

ادامه مطلب...

استثنائات فروش اموال ورشکسته

تمام اموال شخصی که ورشکسته و مفلَّس است، باید در راه تسویۀ دیونش پرداخت شود؛ چراکه ادای دین واجب است و در فرض مسئله، ادای دین متوقف بر این کار است. ازاین‌رو، باید به میزان بدهی‌اش از اموال فروخت و دین طلبکاران را پرداخت نمود. اما این حکم نیز بدون استثنا نیست: منزل و خادم استثنای این حکم در منزل و خادم است: اگر منزل بدهکار بیش از نیاز اوست، باید آن را بفروشد و منزلی به اندازۀ نیازش تهیه کند. اگر منزل به اندازۀ نیازش است، می‌تواند آن را نگه‌دارد. دربارۀ خادم نیز وضعیت به همین شکل است؛ اگر فردی خادمی...

قرض از مال یتیم: بررسی حکم معسر و استثنائات فقهی

اگر ولیّ یتیم معسر باشد و با مشکلات مالی روبرو باشد، جایز نیست که از اموال یتیمی قرض کند که سرپرستی اموالش را به عهده دارد. مگر در یک استثنا که در ادامه خواهد آمد. بررسی دلیل حکم دلیل این حکم آن است که اساسا تصرف در اموال یتیم تنها در یک صورت جایز است، و آن در جایی است که این کار به مصلحت یتیم باشد. در آیۀ کریمه تصریح شده است: «وَلَا تَقْرَبُوا مَالَ الْيَتِيمِ إِلَّا بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ حَتَّىٰ يَبْلُغَ أَشُدَّهُ»[1] اما شکی نیست که جابه‌جایی مال یتیم به ذمۀ کسی که در فشار مالی است، خلاف...

مقایسۀ اختیارات ولی صغیر و ولی مجنون در طلاق

تمام عقود و ایقاعاتی را که ولیّ مجنون می‌تواند برعهده بگیرد، ولیِّ صغیر شرعی نیز می‌تواند برعهده بگیرد. این اشتراک در حکم، مبتنی بر  اشتراک در مناط هردو حکم به لحاظ جواز و منع است؛ اما در این میان یک استثنا وجود دارد. استثنا در طلاق استثنای این حکم در طلاق است؛ چراکه در ولیّ مجنون می‌تواند از سوی او طلاق بدهد، اما ولیّ صغیر شرعاً چنین توانی را ندارد. اما چراییِ این استثناء برگرفته از ادلۀ این دو حکم است که در ادامه بررسی خواهد شد. ادلۀ جواز طلاق ولیّ مجنون  جواز طلاق ولیّ مجنون از مشهورات بین فقیهان...

ابو همام

:::

یکی از کُنای مشترک در روایات «ابو همام» مشترک بین دو نفر است که یک طرف این اشتراک «اسماعیل بن همام» است که مرحوم برقی[1] تعبیر بصری برای او به کار برده است و از اصحاب امام رضا‏ (علیه السلام) است و یقینا ثقه است. چند نکته در خصوص «ابوهمام» مشترک مسلم است که به آنها اشاره می‌کنیم:

نکته اول: ابوهمامِ ناقل از «حَکَم بن بهلول» اسماعیل است

با مراجعه به کمال الدین[2] و خصال[3]  مرحوم صدوق به دست میآید که «ابوهمام»ی که حَکَم بن بهلول او نقل می‏کند «اسماعیل بن همام» است[4].

نکته دوم: طبقه‌ی «اسماعیل بن همام»

در کافی[5] و محاسن برقی[6]  نقل «اسماعیل بن همام» از «علی بن جعفر» وجود دارد[7] لذا «اسماعیل بن همام» قطعا از نظر طبقه متأخر از «علی بن جعفر» و در رتبه شاگردان او به شمار می‏رود.

از طبقه شاگردان «اسماعیل بن همام» روشن می‏‌شود که او از رجال سنه‏های ۲۲۰ ـ ۲۳۰ یعنی از اصحاب حضرت امام رضاعلیه السلام بوده هر چند که مرحوم برقی[8] او را جزء اصحاب حضرت موسی بن جعفرعلیه السلام ذکر کرده است[9].[10]

نکته سوم: نقل بی واسطه‌ی «یعقوب بن یزید» از ابو همام

یعقوب بن یزید همواره بلا واسطه از ابو همام نقل کرده است[11].



[1] . المحاسن، ج‏۲، ص: ۴۴۲،« ۳۱۱ عَنْهُ عَنْ أَبِی الْقَاسِمِ عَنْ أَبِی هَمَّامٍ إِسْمَاعِیلَ بْنِ هَمَّامٍ الْبَصْرِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَر...».

[2] . کمال الدین و تمام النعمة، ج‏۱، ص: ۲۸۴، ح ۳۷،« ِ قَالَ حَدَّثَنَا الْحَکَمُ بْنُ بُهْلُولٍ الْأَنْصَارِیُّ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ هَمَّام‏».

[3] . الخصال، ج‏۱، ص: ۴۱، ح ۳۰،« حَکَمِ بْنِ بُهْلُولٍ عَنْ إِسْمَاعِیلَ بْنِ هَمَّام‏».

[4] . کتاب: خمس، سال: دوم(۷۵-۷۶)، جلسه: ۱۰۸.

[5] . الکافی (ط - الإسلامیة)، ج‏۵، ص: ۴۹۷،« ۴- مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَی عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنْ إِسْمَاعِیلَ‏ بْنِ‏ هَمَّامٍ‏ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ:...».

[6] . المحاسن، ج‏۲، ص: ۴۴۲،« ۳۱۱ عَنْهُ عَنْ أَبِی الْقَاسِمِ عَنْ أَبِی هَمَّامٍ إِسْمَاعِیلَ‏ بْنِ‏ هَمَّامٍ‏ الْبَصْرِیِّ عَنْ عَلِیِّ بْنِ جَعْفَرٍ قَالَ: ...».

[7] . کتاب: خمس، سال: دوم(۷۵-۷۶)، جلسه: ۱۰۹. [۱۹] ـ برای یافتن این موارد به معجم الرجال مرحوم آقای خویی‏ باب اسماعیل بن همام و باب الکُنی (ابو همام) رجوع شود.( معجم رجال الحدیث و تفصیل طبقات الرجال، ج۴، ص: ۱۱۰؛ ج۲۳، ص: ۸۹ ).

[8] . رجال البرقی - الطبقات، ص: ۵۱،« .... أبو همام، و هو إسماعیل‏ بن‏ همام‏».

[9] . البته اسماعیل در رجال برقی در زمرهی اصحاب موسی بن جعفر (علیه السلام) شمرده شده که اشتباه است، همان طور که این اشتباه در مورد ۲۰۰ نفر رخ داده و منشا این اشتباه مطمئنا این است که اوراقی از این کتاب که جاوی دویست نفر از اصحاب امام رضا (علیه السلام) بوده جدا شده و بعدا به اشتباه در اصحاب موسی بن جعفر (علیه السلام) گذاشته شده است.

[10] . کتاب: خمس، سال: دوم(۷۵-۷۶)، جلسه: ۱۰۹.

[11] . کتاب خمس، سال: دوم(۷۵-۷۶)، جلسه: ۱۰۹.

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی