شبکه‌های اجتماعی

Eitaa
ایتا
Telegram
تلگرام

تبیین روایتی از عمار ساباطی

عمار ساباطی از راویان معروف است که از فقهای برجسته فطحیه محسوب می شود، ولکن به جهت اینکه از اهالی مدائن بوده و زبان اصلی او فارسی بوده، روایاتش دچار اضطراب است و فهم آنها نیازمند دقت بالا و احاطه بر مبانی فقیهان و مجموعه روایات است. از جمله روایاتی که دچار اضطراب است، روایتی است که در بحث نکاح با خالۀ رضاعی وارد شده است، دو تعبیر در این روایت نیاز به تبیین دارد، یکی تعبیر «مِنِ...

ادامه مطلب...

بلعیدن چیزی که قی کردنش واجب است

مرحوم سید در بحث احکام مفطرات در فرع «لو ابتلع في الليل ما يجب عليه قيئه في النهار»‌[1] حکم به فساد روزه کرده است ولو شخص در طول روز مرتکب قیء نشود، ولی مرحوم آقای بروجردی در مسئله تردید کرده و آن را مبتنی کرده بر اینکه آیا ترک قیء جزء صوم است یا قیء از موانع صوم است؟ در این نوشتار درصدد توضیح مختار آقای بروجردی و اثبات آن به نحو موجبه جزئیه هستیم. مرحوم سید در فرع 70 از فروع مفطرات عروه...

ادامه مطلب...

آیا دروغ گفتن همیشه حرام است؟

دروغ گفتن به دلیل ادلۀ چهارگانه حرام است.[1] ولی در روایات سه مورد از این حرمت استثنا شده است: خدعه در جنگ وعده به همسر اصلاح بین مردم دلیل این استثنا، روایاتی است که در این زمینه وارد شده است. از جمله محاربی از امام صادق و ایشان از پدرانشان از رسول خدا(ص) نقل می‌کنند: « محمد بن علي بن الحسين بإسناده عن حماد بن عمرو وأنس بن محمد ، عن أبيه جميعا ، عن جعفر بن محمد ، عن آبائه ـ في وصية النبي صلى‌الله‌عليه‌وآله‌وسلم لعلي عليه‌السلام ـ قال : ... يا علي ، ثلاث يحسن فيهن الكذب : المكيدة في الحرب ، وعدتك...

یک استثنا از حرمت ولایت جائر

یک استثنا از حرمت ولایت جائر ولایت جائر حرام است. به دلیل نصوصی که از جملۀ آنها روایت تحف است که می‌فرماید: «فولایة الوالي الجائر و ولایة ولاته و العمل لهم و الکسب لهم بجهة الولایة معهم حرام محرّم... .»[1] ولايت والى ظلم و جور و ولايت واليان از طرف او و عمل و كسب نمودن براى ايشان بجهت ولايت با ايشان حرام و محرّم است. اما از این حکم یک مورد استثنا شده است. قیام به مصالح عباد استثنای از این حکم در موردی است که به مصالح بندگان خدا و دفع ظلم از مظلوم بیانجامد. این مورد بدون...

دو تفاوت در شرایط نماز نافله و واجب

تمام شرایط نماز فریضه، اعم از طهارت، پوشش، صفات لباس نمازگزار و غیر آن، در نافله هم شرط است؛ چراکه ادله‌ای که موجب اعتبار آن می‌شود در هر نمازی آن شرایط را لازم می‌کند؛ چه نافله باشد و چه فریضه. بنابراین همۀ شرایط نمازهای واجب، در نمازهای نافله نیز شرط هستند. اما این حکم دو استثنا دارد: الف) استقبال قبله رو به قبله بودن، یا استقبال قبله، در نمازهای واجب شرط است؛ به دلیل اجماع فقیهان[1]، و نصّ کتاب[2] و سنت[3]. اما این شرط، در نوافل معتبر نیست و نمازگزار می‌تواند این نمازها را در هر جهتی که خواست بخواند. این...