یکی بودن گندم و جو در ربا

 

گندم و جو در عینیت خارجی، دو شیء متفاوتند؛ اما این دو نعمت الهی در یک مورد، در حکم مشترکند.

 

استثنا از تعدد حکم

در ربا، گندم و جو به لحاظ حکمی، یک جنس محسوب می‌شوند. این حکم بین متأخران مشهور است؛  صاحب جواهر می‌گوید: «عموم فقیهان - ‌جز ابن ادریس- بر همین باورند؛ بلکه این حکم نزدیک به اجماع است و ابن زهره در غنیه[1] و محکی خلاف، حکم اجماعی شیعیان را همین دانسته‌اند.»[2]

اصل در این حکم، نصوص مستفیضه است. از جمله در حدیثی از امام صادق(ع) آمده است:

«الحنطة و الشعير رأساً برأس لا يزاد واحد منهما علی الآخر».[3]

«گندم و جو را باید سر به سر حساب کرد و هیچ‌کدام را بر دیگری فزونی نداد.

همچنین در روایتی دیگر آمده است:

عن ابان، عن عبدالرحمن بن ابي عبدالله قال: قلت لأبي عبدالله (عليه السلام): أيجوز قفيز من الحنطة بقفيزين من شعير؟ فقال: «لا يجوز الا مثلاً بمثل، [ثم قال:] ان الشعير من الحنطة».[4]

از امام صادق(ع) پرسیدم آیا ممکن است یک قفیز گندم را با دو قفیز جو معامله کرد؟ حضرت فرمودند:

نمي‌تواند دو کيل جو را با يک کيل گندم حساب کند؛ چون اصلشان يکي است.»

اما در عین حال ابن ادریس در سرائر می‌گوید:

«بین عامه و خاصه اختلافی نیست که گندم و جو، به لحاظ حسی و در ادبیات، دو جنس متفاوت هستند  و بین اهل لغت و ادبیات عرب، هیچ اختلافی در این مسئله نیست؛ پس هرکس که ادعا کند این دو از یک جنس هستند، یا مانند یک جنس هستند، نیاز به ادلۀ محکم دارد.»[5]

البته به نظر می‌آید این اختلاف ابن ادریس، متأثر از آن است که وی به خبر واحد عمل نمی‌کند نه آنکه این روایات قاطع عذر نباشند؛ و مسئله بین کسانی که به خبر واحد عمل می‌کنند روشن است و هیچ بحثی در آن نیست.[6]

 

 

[1]. غنیة النزوع، ص224.

[2]. جواهر الکلام، ج۲۳، ص344.

[3]. تهذیب الاحکام، ج7، ص95.

[4] . وسائل الشيعة ج18، ص139، کتاب التجارة، ابواب الربا، باب 8، حديث 4.

[5] . السرائر، ج2، ص254.

[6]. برگرفته از: مستنبطات الأعلام، ج2، صص122و 123.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی