شکّی نیست که عقد ولیّ با علم به اینکه ولایت دارد، مصداقی از عقد فضولی محسوب نمی شود؛ امّا اگر با جهل به ولایت، عقدی را به عنوان فضولی منعقد کرد، آیا بعد از اطلاع بر ولایت، عقد بدون اجازه مجدّد ولیّ یا «من له الإجازه»، محکوم به صحّت است یا نیاز به اجازه آنان است؟ مرحوم سید در صحّت عقد بدون نیاز به اجازۀ مجدد خود ولیّ یا «من له الإجازۀ»، تردید کرده است[1]؛ ولی اکثر محشّین عروه بدون تردید عقد مذکور را صحیح و لازم دانستند.[2]
در این فرض _ علم فضولی به ولایت خود پس از عقد _ دو صورت وجود دارد:
صورت اول اینکه شخص نمیدانسته که نسبت به دختر باکره خود _ بر اساس نظر مختار _ یا نسبت به دختر صغیر ولایت دارد و عقد را به عنوان فضولی انشاء کرده تا دخترش در آینده اجازه کند -اگر صغیر است بعد از صلاحیتش برای اجازه-؛ ظاهراً عقد در این صورت صحیح است؛ زیرا عاقد در حقیقت ولیّ بوده و به آن عقد رضایت داشته و شارع نفرموده: «عقد ولیّای صحیح است که علم به ولایت خود داشته باشد»؛ بلکه به صورت مطلق فرموده: «عقد ولیّ، صحیح است» یعنی عقد ولیّ چه علم به ولایت خود داشته باشد و چه علم نداشته باشد صحیح است، نه اینکه عقد ولیّ فقط در صورت علم به ولایت صحیح باشد.
صورت دوم اینکه شخص میداند که نسبت به دختر دیگران ولایتی ندارد و زینب را _ به عنوان مثال _ به گمان اینکه دختر دیگری است فضولتاً عقد میکند و سپس معلوم میشود که زینب دختر خود اوست و اگر میدانست که زینب دختر اوست، راضی به عقد نبود به این جهت که مثلاً طرف مقابل را مناسب با شأن خود نمیدانست تا دختر خود را به ازدواج او درآورد؛ در این صورت با توجه به اینکه در حقیقت رضایت به عقد دختر خود ندارد، عقد صحیح نیست.
این صورت مانند فرضی است که شخص، شیئی را به گمان اینکه ملک دیگری است، از روی بیمبالاتی یا به قصد اینکه بعداً از او اجازه بگیرد به دیگری می بخشد، در حالیکه اگر آن شیء، ملک خودش بود راضی به بخشش آن نبود و پس از بخشش معلوم میشود که ملک خودش بوده است. در اینجا این بخشش، صحیح نیست؛ زیرا صحّت عقد متوقف بر رضایت «من له الأمر» است که این شخص، رضایت به آن نداشته، بر خلاف فرض اول که ولیّ به عنوان فضولی عقد را انشاء کرده و عقدش صحیح است؛ زیرا رضایت او همراه با عقد بوده گرچه گمان میکرده که شرعاً رضایت شخص دیگری در صحت عقد دخیل است که بعداً عدم دخالت آن مشخص شده است.
[1]. العروة الوثقى(للسيد اليزدي)، ج2، ص872: «مسئلۀ 27:... و أما لو أوقعه بعنوان الفضوليّة فتبيّن كونه ولياً ففي لزومه بلا إجازة منه أو من المولّى عليه إشكال».
[2]. العروة الوثقى (المحشى)، ج5، ص639.