«فقه اقتصادی» منتشر شد

 کتاب «فقه اقتصادی» اثر حجت‌الاسلام والمسلمین محمود عیسوی، استادیار گروه اقتصاد دانشگاه علامه طباطبائی از سوی نشر پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در ۴۲۳ صفحه چاپ و روانه بازار نشر شده است.

دانش اقتصاد گستره وسیعی دارد که تنها بخشی از آن در علم اقتصاد مورد مطالعه قرار می‌گیرد. غفلت از ابعاد دیگر دانش اقتصاد به نارسایی و سترونی این دانش با اهمیت انجامیده است. آشنایی علاقه‌مندان به اقتصاد اسلامی، از طریق بررسی فقهی اقتصادی موضوعات اقتصادی، می‌تواند به رشد و گسترش اقتصاد اسلامی کمک شایانی کند.

به همین منظور در کتاب فقه اقتصادی، اولا قواعد فقهی مورد استفاده در اقتصاد تشریح و سپس دیدگاه اسلام درباره یکی از مهم‌ترین مسائل مورد اختلاف مکاتب اقتصادی یعنی مالکیت و دیگر موضوعات مهم اقتصادی مانند تولید و مصرف از منظر فقهی اقتصادی تببین شده است.

بررسی موضوعات مربوط به بازارهای اقتصادی مانند مسائل پیرامون کسب و کار و نیز یکی از شاخه‌های مهم اقتصاد یعنی بازرگانی و تجارت نیز از دیگر مباحث مورد بحث است.

براساس این گزارش، بررسی فقهی اقتصادی نقش، اهداف و وظایف دولت نیز بخش پایانی کتاب را تشکیل داده است.

شایان توجه است، کتاب «ساختار بازار سرمایه در اسلام و بررسی تحولات آن در ایران» دیگر اثر این استاد حوزه و دانشگاه است که در سال ۱۳۹۳ توسط انتشارات موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) در ۶۰۶ منتشر شده بود. «ساختار بازار سرمایه در ایران، مروری بر ساختار بازارھای مالی در کشور، ابزارھای مالی دربازار سرمایه ایران، بورس اوراق بھادار ایران و تعاملاتی درباره بازارھای مالی» از مباحث مطرح شده در این کتاب است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی