درآمدی بر نظریه جنسی اسلام

یکی از حوزه‌های علوم اسلامی و انسانی که از فقر نظریه و نظریه‌پردازی به‌شدت رنج می‌برد، حوزۀ مطالعات جنسی است. البته نباید کوشش‌های ارزندۀ اندیشمندانی مانند علامه طباطبایی و استاد شهید مطهری در جهت تبیین عناصر تشکیل‌دهنده یک نظریه جنسی را نادیده گرفت.

ولی حاصل این کوشش‌ها در بهترین حالت، مجموعه‌ای از مباحث پراکنده است که برای احراز عنوان نظریه، همچنان نیازمند گردآوری، صورت‌بندی و یکپارچه‌سازی‌اند و در نگاهی دقیق‌تر نیازمند بسط و تکمیل‌اند؛ چرا که هدف این بزرگان از ورود به این مباحث، نظریه‌پردازی به معنایی که امروزه از این واژه فهم می‌شود و با رعایت همه معیارهای آن نبوده است و قهراً نباید انتظار داشت به تمام مؤلفه‌های نظریه توجه نشان داده باشند.

حجت‌الاسلام حسین بستان، محقق و مدرس حوزه علمیه قم و از شاگردان آیت‌الله شبیری زنجانی و استاد گنجی، برای رفع این نقیصه، یعنی خلأ نظریه‌ای اسلامی در حوزه امر جنسی دو راه در پیش رو داشت: نخست، رجوع به آثار اندیشمندانی که با تکیه بر معارف اسلامی در این حوزه قلم زده‌اند و بازخوانی انتقادی آن‌ها در جهت تکمیل، روزآمدسازی و تدوین مجدد در قالب نظریه‌ای برخوردار از معیارهای نظریه‌پردازی؛ دوم، رجوعِ بی‌واسطه به منابع اولیه اسلام، یعنی قرآن کریم و احادیث و سیره پیامبر اکرم(ص) و اهل بیت(ع) و استخراج داده‌های مورد نیاز و در نهایت، نظام‌بخشی آن‌ها در قالب نظریۀ جنسی. او پس از تأمل در الزامات این دو راه و نتایج مترتب بر هر یک از آن‌ها، مسیر دوم در این اثر برگزید.

گفتنی است، چاپ اول کتاب «درآمدی بر نظریه جنسی اسلام» در ۳۲۰ صفحه، به قیمت ۱۵۰,۰۰۰تومان، به‌تازگی از سوی نشر منهاج علم روانه بازار کتاب شد. علاقه‌مندان برای تهیه اثر می‌توااند به قم ـ صفائیه ـ صفائیه ۲۳ ـ پلاک ۵ مراجعه و یا با شماره تلفن ۳۷۷۴۸۹۶۲ ـ ۰۲۵ تماس حاصل نمایند.

یادآوری می‌شود، «درآمدی بر فقه جنسیت»، «فقه عفاف جنسی فقه فردی»، «فقه عفاف جنسی فقه اجتماعی»، «جامعه‌شناسی جنسیت با رویکردی اسلامی»، «جامعه شناسی خانواده با نگاهی به منابع اسلامی»، «اسلام و تفاوت‌های جنسیتی در نهادهای اجتماعی»، «اسلام و جامعه شناسی خانواده»، «نابرابری جنسی از دیدگاه اسلام و فمینیسم»، «سیاست ‌پژوهی عفاف و حجاب در ایران»، « زن در قرآن»، « نظریه سازی دینی در علوم اجتماعی با تطبیق بر جامعه شناسی خانواده»، «خانواده در اسلام»، «نظریه عرفی‌شدن با رویکرد اجتهادی تجربی، «روحانیت و دین‌مداری در ایران»، «وبر و اسلام با پانوشت‌های انتقادی و مقدمه‌ای بر جامعه شناسی ماکس وبر»، «گامی به سوی علم دینی»، از دیگر تألیفات این عضو هیئت ‌علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه است.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی