همایش نکوداشت آیت‌الله العظمی محقق داماد برگزار شد

به گزارش خبرنامه پژوهشی وبسایت مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام به نقل از خبرگزاری ایکنا؛ مراسم نکوداشت مرحوم آیت‌الله محقق داماد(۱۲۸۶ ــ ۱۳۴۷ش) با حضور رئیس مجلس، آیات عظام مکارم شیرازی، سبحانی، علوی بروجردی، اعرافی، فاضل لنکرانی، میلانی، هادوی تهرانی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، و برخی دیگر از شخصیت‌های استانی و حوزوی در پژوهشگاه علامه طباطبایی برگزار شد.

در ابتدای این مراسم سخنرانی رهبر معظم انقلاب اسلامی در جمع دست‌اندرکاران برگزاری این همایش پخش شد و در ادامه پیام حجت‌الاسلام حسن روحانی، رئیس‌جمهور، توسط دبیر هیئت دولت قرائت شد. در بخشی از پیام حسن روحانی آمده است: سخن گفتن از مقام شامخ استاد بزرگ فقاهت برای من که دلبسته آن استاد بزرگوار بوده‌ام، یادآور بهترین ایام زندگی من در دوره طلبگی و برایم مایه افتخار است.

حوزه قم که امروز پایگاه سترگ علم، فقاهت و تحقیقات اسلامی است در تکریم و تکامل خود وامدار آیت‌الله مؤسس و استادان برجسته‌ای چون آیت‌الله بروجردی و محقق داماد است. بی‌شک عنوان آموزگار فقاهت برازنده آن فقیه راحل است که تربیت علمی و روحی شاگردان و تمرکز بر تدریس و موشکافی در آیات قرآن و روایات از ویژگی‌های اخلاقی و علمی بود.

آیت‌الله مصطفی محقق داماد در سخنانی به ذکر خاطره‌ اعلام نکردن وفات آیت‎الله محقق داماد در دوره حکومت قبل اشاره کرد و گفت: ببینید وضعیت چگونه بود که حاضر نشدند وفات یک عالم و فقیه بزرگ را حتی از بلندگوهای حرم مطهر حضرت معصومه(س) پخش یا در روزنامه‌ها منتشر کنند. بنده به عنوان فردی که از نزدیک در خدمت آقای محقق داماد بودم، مشاهده کردم که ایشان در سخت‌ترین شرایط زندگی هم پرتوان و شاداب بود و خودش عاشق علم بود و ما را هم به علم‌آموزی تشویق می‌کرد.

محقق داماد با بیان اینکه ایشان همواره توصیه می‌کرد که عمرمان را به تحصیل و کسب علم بگذرانیم، افزود: امیدوارم روزبه‌روز بر مایه‌های علمی حوزه اضافه شود. حوزه آن روزها قابل مقایسه با هیچ مرکز علمی در دنیا مانند هاروارد هم نبود؛ طلاب با تعمق و تدقیق به درس و بحث می‌پرداختند و با قناعت و مناعت و سرافرازی تحصیل می‌کردند. البته حوزه همان است که در روایات ائمه(ع) اشاره شده است. از خداوند متعال درخواست می‌کنم  که به توفیقات حوزه افزوده شود.

در ادامه آیت‌الله اعرافی در سخنانی به تشریح دستاوردهای صد سال اخیر حوزه علمیه از جمله پرداختن به عرصه‌های فقهی نو، انتشار موسوعه، توجه به ابواب فقهی جدید و ... پرداخت.

همچنین، آیت‌الله استادی هم در این مراسم بر لزوم توجه به اخلاق و الگو گرفتن از علمای گذشته به ویژه در سبک زندگی و علمیت آنان تأکید کرد.

سخنرانی سیدعباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیت‌الله العظمی جوادی آملی و رونمایی از ۲۱ جلد آثار مرتبط با آیت‌الله العظمی محقق داماد شامل ۲۵۰ دقیقه مستند زندگی آن مرحوم، ۱۲ جلد آثار آیت‌الله جوادی آملی در مورد مرحوم محقق داماد و دو جلد از آثار آیت‌الله مکارم از دیگر بخش‌های این همایش بود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی