باید نظام استاد و شاگردی در حوزه را صیانت بخشیم

آیت الله علیرضا اعرافی پیش از ظهر پنجشنبه در نوزدهمین اجلاسیه سطوح عالی و خارج حوزه علمیه که در سالن پیامبر اعظم(ص) مدرسه امام کاظم(ع) برگزار شد، ضمن تبریک به مناسبت اعیاد شعبانیه و روز معلم، اظهار داشت: از حادثه انفجار معدن و جانباختن چند تن از هموطنان بسیار متأثریم.

وی با اشاره به اینکه باید سعی نماییم در کشاکش داد و ستدها اصالت‌های خود را به سادگی از دست ندهیم، تأکید کرد: یکی از مؤلفه‌های مهم حوزه نظام استادی است که باید آن را حفظ کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور با بیان اینکه نظام استادی در حوزه نظام ویژه و با مؤلفه‌های خاصی است، اظهار داشت: باید تلاش کنیم این نظام پایدار استاد شاگردی را در حوزه صیانت ببخشیم.

وی تصریح کرد: بخش زیادی از تجارب‌ها و ارزش‌های پایدار خود را نظریه پردازی نکرده‌ایم که باید این کار صورت بگیرد مانند تبلیغ که حوزه علمیه تجربه‌های ارزشمندی در این زمینه کسب نموده است.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه نظام استادی در حوزه چند نقش هماهنگ و فراگیر دارد، افزود: استاد در حوزه هم نقش انتقال دهنده اطلاعات را دارد و هم عمق بخشیدن به مفاهیم و علاوه بر آن نماد اخلاق و تربیت نیز است.

وی با تأکید بر اینکه رابطه استاد و شاگرد یک تئوری در حوزه است، عنوان کرد: استاد در حوزه حتی نقش سرپرستی دارد و نسبت به معیشت و نظام خانواده طلبه حساس است.

امام جمعه قم تصریح کرد: نباید رابطه استاد و شاگرد بر پایه پول استوار باشد و باید به جایی رسید که نظام استادی از حالت معامله‌گری خارج شود.

 وی پویایی، استمرار بر تحقیق و مطالعه، ارتباط با برجستگان حوزه، آزادی سؤال و روانی اعتراض علمی در کلاس و جلسات بحث و رشد بر اساس یک سازو کار طبیعی در فضای حوزه را از مواردی برشمرد که باید به آن‌ها توجه شود.

آیت الله اعرافی ابراز داشت: مجموعه‌ای از ایده‌ها، اندیشه‌ها و طرح‌ها که از اساتید مختلف جمع شده است با دقت بررسی و برخی از آنها در دستور کار و اجرا در بخش‌های مختلف مدیریت قرار گرفته است.

پیشرفت دانش بر مبنای دقت حوزه

وی با بیان اینکه هر نوع تحول و پیشرفت مرزهای دانش باید بر مبنای عمق و دقت حوزه باشد، گفت: در پیشبرد فکر و گسترش مرزهای دانش و علوم فقهی باید همواره وسواس و دقت را داشته باشیم.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه ما هیچ توسعه‌ای در اجزای فقه را بدون توجه عمیق نمی‌توانیم بپذیریم، افزود: در توسعه مرزهای فقه به سمت پاسخ نیازهای جهان و جامعه امروز با رویکردهای اصالت، اجتماع، موضوع شناسی و شناخت دنیای امروز باید توجه کنیم.

وی به توسعه فقه در چهار سطح اشاره کرد و ادامه داد: باید به حقوق جدید که محور نظم دنیا است توجه کرد و فقه ما در همه ابعاد آن ورود کند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی