«عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عِيسَى عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ الْحُرِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال...»[1]
در مورد اسماعيل بن الحر كه در مجامع روايي ما تنها در سند فوق حضور دارد، دو نكته قابل بررسي است: نكته اول ضبط صحيح اسم وي و نكته دوم مسأله وثاقت يا عدم وثاقت وي.
در مورد عنوان «اسماعيل بن الحر» اختلاف نسخه وجود دارد. در برخي نسخ، اسماعيل بن الحر، در برخي اسماعيل بن الحسن و در برخي ديگر اسماعيل بن بحر ذكر شده است.
در جامع الرواة نقل شده است كه در بعضی از نسخ کافی اسماعیل بن الحسن وجود دارد[2] ولي در کافی چاپ دار الحدیث[3] که با هفتاد و سه نسخه مقابله شده است، فقط اسماعیل بن الحر هست.
در من لایحضره الفقیه[4] نيز اسماعیل بن الحر ذكر شده است و دو شرح مجلسي بر اين كتاب نيز که یکی فارسی[5] و دیگری عربی[6] است، اسماعیل بن الحر نقل شده است.
در وسائل ـچاپ اسلامیه ـ اسماعیل بن الحسن (بحر) نقل شده است[7]، اما به احتمال تقریباً قطعی این غلط چاپی است؛ چون در نسخهای که آل البیت[8] چاپ کرده است و از روی نسخه اصلی مقابله شده است، اسماعیل بن الحر دارد.
در تهذیب[9]هم اختلاف نسخه است و اسماعیل بن الحر و اسماعیل بن الحسن آمده است؛ اما نسخههای معتبری همچون نسخه تصحیح شده شهید ثانی و نسخه سید حسین کرکی اسماعیل بن الحر دارند. از بعضی از نسخ چاپی قدیم اسماعیل بن الحسن نقل شده است.
در کتب رجال هم، شیخ طوسی[10] در اصحاب الکاظم اسماعیل بن الحسن عنوان میکند و در رجال برقی[11] در اصحاب الکاظم اسماعیل بن الحر و در نسخه بدل اسماعیل بن بحر عنوان کرده است.
علت اين اختلاف نسخ این است که «الحسن» و «الحر» و «بحر» از نظر کتابت کاملاً مشابه هم نوشته ميشود و اين منشأ چنین اختلافی در کتب شده است.
«اسماعيل بن الحر»ي كه در سند فوق ذكر شده، توثيق نشده است و راهي براي توثيق هیچ کدام از عناوين احتمالي او وجود ندارد.
[1]. الكافي (ط - الإسلامية)، ج4، ص: 78
[2]. جامع الرواة و إزاحة الإشتباهات عن الطرق و الأسناد، ج1، ص: 95؛ و فى [فى] فى باب الاهلة و الشهادة عليها حماد بن عيسى عن إسماعيل بن الحسن فى نسخة و اخرى ابن الحر عن ابى عبد اللّه عليه السلام.
[3]. كافي (ط - دار الحديث)، ج7، ص: 413.
[4]. من لا یحضره الفقیه، ج۲، ص: ۱۲۵،ح۱۹۱۷.
[5]. لوامع صاحبقرانی، ج۶، ص: ۴۴۰.
[6]. روضة المتقین فی شرح من لا یحضره الفقیه، ج۳، ص: ۳۴۶،« «و روی حماد بن عیسی» فی الصحیح «عن إسماعیل بن الحر...».
[7]. وسائل الشيعه (ط اسلاميه)، ج7ص204
[8]. وسائل الشیعة (ط آل البيت)، ج۱۰، ص: ۲۸۲.
[9]. تهذیب الأحکام، ج۴، ص: ۱۷۸،ح۶۶. در این چاپ(تحقیق خرسان)اسماعیل بن البحر است
[10]. رجال الشیخ الطوسی - الأبواب، ص: ۳۳۱.
[11]. رجال البرقی - الطبقات، ص: ۴۹.