«محاضرات فی الشهادات» منتشر شد

کتاب «محاضرات فی الشهادات؛ دروس و مباحث» از آثار فقهی آیت‌الله شیخ علی کریمی جهرمی به‌تازگی از سوی بوستان کتاب به زیور طبع آراسته شده است. این اثر مجموعه‌ای از دروس خارج ایشان است که عهده‌دار تبیین و بررسی مباحث اساسی در باب شهادات در قضاوت می‌باشد.

مولّف در مقدّمه کتاب، اهمیت مباحث شهادات و نقش آن در قضاوت را بیان کرده و سپس با محورقراردادن کتاب شریف شرائع محقّق حلّی ره، این مباحث مهم را ارایه نموده است.

ایشان در رساله فقهی «محاضرات فی الشهادات» به طور مفصّل و مستدلّ به مباحثی، همچون ماهیت عدالت، معاصی مانع عدالت، توبه از معاصی مضرّ به عدالت، شهادت زنان در قضاوت، حقوق الهی و انسانی و … پرداخته و در ضمن مباحث، به صفات رذیله‌ای که موجب خدشه به عدالت می‌شود اشاره کرده است.

«الکلام فی صفات الشاهد»، «تفسیر الکبیره»، «فی ترک المندوبات»، «اقسام الحقوق» و «وجوب اداء الشهاده» از جمله فصل‌های این کتاب است که آیت‌الله کریمی جهرمی ضمن سال‌های تدریس خارج فقه به آنها پرداخته‌ است.

این اثر فقهی، به تازگی توسط موسسه بوستان کتاب در ۶۰۸ صفحه منتشر شده است و علما، اساتید، محقّقان و پژوهشگران و علاقه‌مندان به مباحث استدلالی فقهی می‌توانند آن را از فروشگاه‌های موسّسه بوستان کتاب در سراسر کشور تهیّه نمایند.

گفتنی است، آیت‌الله شیخ علی کریمی جهرمی‌ از اساتید فقه، اصول، اخلاق، تفسیر و حدیث حوزه علمیه قم و داماد مرحوم آیت‌الله لطف‌الله صافی گلپایگانی است که بهمن سال گذشته بر پیکر ایشان اقامۀ نماز کرد.

این عالم ۸۱ ساله از شاگردان آیات عظام: سید محمدرضا گلپایگانی، سید محمدکاظم شریعتمداری، میرزا هاشم آملی، سید محمد محقق داماد، محمدعلی اراکی، عباسعلی شاهرودی و مرتضی حائری یزدی بشمار می‌رود و نیز یک سال از کرسی درس امام خمینی بهره برده است.

او از ناحیه آیات: گلپایگانی، نجفی مرعشی و اراکی «اجازه روایی» و از آیات: گلپایگانی، سید احمد خوانساری و محمدعلی اراکی اجازه‌های فقهی در «امور حسبیه» دارد. البته دو تقریظ آیت‌الله گلپایگانی بر دو کتاب وی، حکایت از جایگاه علمی و فقهی اوست.

تأسیس مؤسسه «راسخون» جهت چاپ و نشر کتاب‌های فرهنگی- دینی و رسیدگی به امور فقراء از خدمات دینی- اجتماعی او به شمار می‌رود.

تاکنون بیش از ۱۵۰ عنوان کتاب در زمینه‌های مختلف از آیت‌الله کریمی جهرمی نشر یافته است و آخرین کتاب با عنوان «احکام پرکاربرد روزه، مطابق با فتوای مرجع عالیقدر حضرت آیت‌الله العظمی کریمی جهرمی» منتشر شده بود.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی