انتقاد آیت‌الله فاضل لنکرانی از برنامۀ آموزشی جدید حوزه‌های علمیّه

در پی انتقادات علما و بزرگانی همچون آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، و حضرات آیات شهیدی، قائنی و علیدوست، نسبت به برنامۀ جدید آموزشی حوزه، آیت‌الله حاج شیخ جواد فاضل لنکرانی نیز انتقاد خود را نسبت به این طرح ابراز نمودند. ایشان در پایان درس خارج اصول فقه روز سه شنبه 8 آذرماه سال جاری با انتقاد از این طرح تصریح کردند: «این حرف‌ها که این روزها در حوزه زده می‌شود که حلقات به جای کفایه، ما که برایمان روشن نیست روی چه حسابی این حرف را می‌زنند؟ حال اگر بگوئید کنار کفایه حلقات را بخوانید که واقعاً خوب است، حتی لازم هم هست.»

ایشان ضمن اشاره به دیدار خود با آیت‌الله العظمی سیستانی در نجف افرودند: «من هفت هشت سال پیش، در نجف خدمت حضرت آیت الله سیستانی دام ظله عرض کردم، من شنیدم در نجف قرار بر این شده که به جای رسائل حلقات گذاشته شود؟ فرمودند ابداً، به هیچ وجهی؛ حالا بعضی از مدارس، شاید؛ ولی بنای اصلی حوزه همان رسائل است.»

آیت‌الله فاضل لنکرانی با اشاره به چارچوب اجتهاد افرودند: «چه بخواهیم و چه نخواهیم، رسائل و مکاسب و کفایه، ارکان اجتهاد شده است. اینها بدیل ندارد و بعداً هم بديل نخواهد داشت. اگر ما بخواهیم اینها را جابه‌جا کنیم کم و زیاد کنیم واقعاً ضربه زدیم به اجتهاد ضربه می‌زنیم.»

ایشان افزودند: «یک وقتی یک کسی گفت به آقای بروجردی عرض کرده بودند که شما هم یک متنی مانند شرایع محقق بنویسید آقای بروجردی با آن عظمت فقهی فرموده بودند که من یک سطر هم مثل شرایع نمی‌توانم بنویسم! اینها عباراتی نیست که بگوئیم یک کسی یک مقداری معلومات دارد و می‌تواند متنی بنویسد.»

این استاد دروس عالی حوزۀ علمیۀ قم تصریح نمودند: «شورای محترم حوزه اگر می‌خواهد غنای علمی به این حوزه بدهد که تا به حال نداده، بیاید مباحثی را اضافه کند. مثلاً بگوید کنار مکاسب چند کتاب اقتصادی راجع به مباحث اقتصادی دربارۀ تورم بورس، حقیقت پول، مالکیت معنوی را طلبه بداند.»

ایشان همچنین با اشاره به کتاب «الفائق فی الاصول» نیز افزودند: «مباحثی که در کتاب الفائق آمده به هیچ وجه قابلیت متن درسی ندارد... متن نوشتن یک احاطه اجتهادی بسیار قوی می‌خواهد که این یک جهتش هست؛ اما اینکه ترتیب بحث، تنظیم بحث قوت در عبارات اینها چیزهایی است که کمتر در افراد جمع می‌شود. ممکن است معجزه شود و کسی قوی‌تر از شیخ و آخوند بیاید.»

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی