آیت الله العظمی شبیری زنجانی: اگر معنویت ما سست شود رفتنی هستیم

به گزارش خبرنامه پژوهشی مرکز فقهی امام محمد باقر(ع) به نقل از وبسایت آیت‌الله العظمی شبیری زنجانی، همزمان با فرا رسیدن نیمه شعبان و سالروز میلاد امام زمان(عج)، آیت الله العظمی شبیری زنجانی در آیین عمامه‌گذاری تعدادی از طلاب حوزه علمیه قم با انتقاد از روند جاری مذهبی و روحانی حوزه، راز ماندگاری نهاد حوزه را افزایش معنویت طلاب دانسته و خاطر نشان کردند: «نهاد حوزه باید ماندگار باشد و این امر تنها با افزایش معنویت طلبه‌ها ممکن است.»

مرجع عالی قدر تشیع با اشاره به عبارت قرآنیِ «وَ يَقُولُونَ يا وَيْلَتَنا ما لِهذَا الْكِتابِ لا يُغادِرُ صَغِيرَةً وَ لا كَبِيرَةً إِلَّا أَحْصاها» فرمودند: «الان متاسفانه بسیاری از طلاب برای خود مسؤولیت قائل نیستند و حساب این را نمی‌کنند که همه کبیر و صغیر حرف‌هایی که می‌زنند «إحصا» می‌شود. آقای والد ما می فرمود که «إعداد» شماره کردن است و «إحصاء» تا آخر شماره کردن. این آیه قرآن می‌‌فرماید خداوند هرچه هست را إحصاء می‌‎کند؛ یعنی مو به موی زندگی بدون کم و کاست مورد حساب و کتاب قرار می‌گیرد.»

معظم له افزودند: «جامعه باید طلبه را به معنویتش بشناسد. گویا برخی طلبه‌ها اصلا در این فکر نیستند و فقط به دنبال امور دیگری هستند.»

ایشان به بیان خاطره‌ای از نماز باران «آیت الله خوانساری» پرداختند و فرمودند: «خشکسالی شده بود. آقا سید محمدتقی خوانساری در همین خاکفرج با عموم مردم نماز باران خواندند اما باران نیامد. قاعده نماز باران این است که اول عموم مردم می‌روند و اگر باران نیامد صالحین مجددا نماز باران می‌خوانند. در آن سال تعدادی از طلبه‌ها که بنده هم جزء آن‌ها بودم، به همراه آقای خوانساری برای خواندن نماز باران رفتیم و همان شب باران آمد. مردم وقتی این موضوع را مشاهده کردند به شدت نسبت به طلبه‌ها ارادت پیدا کردند و احساس کردند که این قشر مذهبی و روحانی‌اند.»

آیت الله العظمی شبیری زنجانی افزودند: «طلبه باید نسبت به افکارش دقت کند. هر حرفی را نزند. قسمتی مهم از اعتقادات مردم وابسته به رفتار ماست. اگر طلبه متقی باشد در جامعه تأثیر کامل دارد و عکس این هم صادق است. طلبه وقتی معمم شد دیگر طلبه رسمی است و نمی‌تواند هرکاری خواست انجام دهد و یا حرفی را که خواست بزند. کسانی که معمم شده اند باید این اصل را بپذیرند که مسئولیتشان سنگین است و البته اجر آن‌ها هم سنگین است.»

آیت الله العظمی شبیری زنجانی تاکید کردند: «باید کردار و گفتار ما مطابق فرمایشات ائمه معصومین علیهم السلام باشد. باید رعایت کنیم و از حضرات معصومین تقاضای کمک کنیم. امیدوارم کسانی که معمم هستند فقط امروز و فردا را در نظر نگیرند. تشکیلات روحانیت باید ادامه پیدا کند و ادامه این امر با معنویت ما ممکن است. اگر معنویت ما سست شود رفتنی هستیم.»

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی