آیت الله مقتدایی: پژوهش های حوزه باید معطوف به نیازهای حاکمیت باشد

به گزارش خبرنامه پژوهشی مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام به نقل از خبرگزاری رسا، مراسم اختتامیه سومین جشنواره علامه حلی استان قم به همراه تجلیل از برگزیدگان این جشنواره عصر دیروز در سالن همایش های مرکز مدیریت حوزه علمیه خواهران برگزار شد.

آیت الله مرتضی مقتدایی در این مراسم با اشاره به تأکیدات رهبر معظم انقلاب در مورد تحقیق و پژوهش و تولید علم و پیشرفت در علوم دینی، اظهار داشت: به شکر خدا حوزه علمیه استان قم در این مسیر پیش قدم بوده تاجایی که امروز حدود 1480 نفر قلم به دست گرفته اند و آثار خود را عرضه کرده اند که این قدم بزرگی در حوزه است.

وی افزود:  چه آنهایی که برگزیده شده اند و چه کسانی که انتخاب نشده اند قدم مبارکی برداشته اند ولی مسأله مهم این است که نباید اکتفا به این شود که من چون در موضوعی تألیف و تحقیقی داشته ام و یا پایان نامه ای علمی نوشتم، باید کنار بروم، این مسأله اشتباه است بلکه این پژوهش ها تازه قدم نخست است و باید شما باید زمینه برای کارهای دیگر فراهم کنید و به سمت پژوهش و تحقیق بیشتر بروید.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه سطح علمی آثار عرضه شده را مثبت ارزیابی و عنوان کرد: سطح کیفی آثار امسال از سال گذشته رتبه بهتری داشته است که این مطلب خوبی است و باید روز به روز تلاش برای زیادی برای ارتقای سطح کمی و کیفی پژوهش ها و تحقیقات صورت بگیرد.

وی با بیان این که انتظار از همه پژوهشگران این است که نباید در پژوهش و تحقیق کوتاهی کنند، ابراز داشت: این هم به نفع خود محققان است چراکه وقتی در موضوعی تحقیق و مطالعه می کنید تا مقاله ای را تنظیم و نشر بدهید هم علم خودتان اعتلا پیدا می کند و هم دیگران از این اثر استفاده می کنند و به همین خاطر این مسأله باید با جدیت پیش برود همچنانکه قرآن خطاب به پیامبر که عالم علوم اولین و آخرین است، می فرماید: «ای پیامبر از خدا بخواه که علم مرا زیاد کن».

آیت الله مقتدایی با تأکید بر این که ازدیاد و طلب مرز ندارد، ابراز کرد: در اسلام علم حدی ندارد هم از نظر جغرافیایی همچنانکه در روایت می فرماید: «علم را طلب کنید حتی اگر در چین باشد» و از نظر زمان نیز مرزی ندارد؛ همین که فردوسی می گوید ز گهواره تا گور دانش بجوی این دانش جستن نص روایت است و نباید فردی به یک مقاله و پایان نامه اکتفا کند و هم نظر توسعه زمانی باید هرچه می تواند تلاش داشته باشد، چراکه پیامبر فرمود: «اگر روزی بر من گذشت که بر علم من اضافه نشد آن روز برای من مبارک نیست».

وی عنوان کرد: حضرت علی نیز تأکید می کند: «اگر بنا بود کسی که به مقدار علمی که پیدا کرد اکتفا کند، پیامبر الوالعزم حضرت موسی کلیم دنبال خضر که از او عالم تر بود نمی رفت» چون می دانید در قرآن بیان می کند گه حضرت موسی(ع) سفر طولانی و با مشقت با اذن پرودگار می رود و با کمال تواضع و ادب از خضر(ع) اجازه می گیرد تا همراه او باشد و از علومی که دارد به موسی(ع) بیاموزد.

عضو شورای عالی حوزه های علمیه با بیان این که بزرگان دین تألیفات با ارزشی داشتند، ابراز کرد: دلیل ماندگاری آثار بزرگان دین ما این بود که با خلوص کار می کردند، بنابراین اخلاص هم یک شرط اساسی است که باید در کنار تعلم و تحقیق قرار بگیرد.

وی در پایان تصریح کرد: حوزه علمیه موظف است از نظام حمایت کند و چه حمایتی بالاتر از این که موضوعاتی که نظام به آنها نیاز دارد را مورد تحقیق و پژوهش قرار دهند و موضوعاتی که به عنوان چالش فقهی یا دینی برای حکومت و دستگاه اسلامی است و نیاز به تحقیق دارد، در دستور کار قرار بدهد که این مسأله هم به خود انسان کمک می کند و هم دیگران از آن بهره مند می شوند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی