تولید نسخه سوم نرم افزار تراجم و کتابشناسی نور

نرم افزار تراجم و کتاب‌شناسی نسخه ۳به گزارش خبرنامه پژوهشی مرکز فقهی امام محمد باقر(ع)، مرکز تحقیقات کامپیوتری علوم اسلامی ویرایش جدید نرم افزار کتابخانه‌ای تراجم و کتاب‌شناسی را ارائه نموده است.

این مرکز کامپیوتری و تحقیقات علوم اسلامی که تاکنون نرم‌افزارهایی تاریخی را مانند سیره معصومان (علیهم السلام)، نور السیره، جغرافیای جهان اسلام، کتابخانه ایران اسلامی، تراث و... عرضه کرده است. با توجه به تعداد اندک کتب موجود در نسخه ۲ نرم‌افزار تراجم و کتاب‌شناسی، ضرورت تولید نسخه جدید آن احساس می‌شد و با نگاهی جامع، نرم‌افزار کتابخانه‌ای تراجم و کتاب‌شناسی ۳ با ۳۵۹ عنوان کتاب، در زیرشاخه‌های مختلف علم تراجم و شرح‌حال‌نگاری و آثار بزرگان، تولید و عرضه شد.

این کتابخانه الکترونیکی با هدف آشنایی کامل با سیره و زندگانی علما و مشاهیر جهان اسلام و آثار ایشان و نیز آشنایی با مذاهب و فرقه‌های اسلامی، طبقات و اصناف مختلف علمی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، نظامی و همچنین آشنایی با اماکن و سرزمین‌ها و مراکز علمی جهان اسلام به‌واسطه شناخت افراد و چهره‌های شاخص، تولید و ارائه شده است.

کتاب‌های موجود در این نرم‌افزار از ابتدای قرن سوم هجری تا دوران معاصر در دو بخش اصلی تراجم (۲۹۷ عنوان) و کتاب‌شناسی (۶۲ عنوان) ارائه شده‌اند. در بخش تراجم و شرح‌حال‌نگاری، این کتب به صورت دسته‌بندی شده در موضوعات ادیبات، انساب، پزشکان، تراجم عمومی، حاکمان، حنبلیان، حنفیان، خاندان‌ها، رجال، زنان، زیدیان، شاعران، شافعیان، شیعیان، صحابه، صوفیان، ضبط اسماء، طبقات، فرهنگ‌نامه محلی، فقیهان، فیلسوفان، قاریان، قاضیان، مالکیان، متکلمان، محدثان، مفسران، وفیات ارائه شده است.

شایان ذکر است این برنامه مشتمل بر سه بخش نمایش، جستجو و کتب مرتبط، امکانات پژوهشی مختلفی از جمله قابلیت محدود کردن دامنه نمایش کتب، امکان مشاهده و مقایسه منابع مرتبط، یافتن معنای واژه در فرهنگ‌های گوناگون لغت، انتقال متن به سند واژه‌پرداز (Word)، امکان رنگی ‌کردن، نشانه‌گذاری، نمایه‌سازی، حاشیه‌نگاری، جستجوی پیشرفته در متن و ... را ارائه می کند.

علاقه‌مندان جهت کسب تهبه این نرم افزار به سایت مرکز اطلاع رسانی نور مراجعه نمایند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی