دو خبر در حوزه نشر پژوهشی

به گزارش خبرنامه پژوهشی مرکز فقهی امام محمد باقر(علیه السلام) این هفته در حوزه نشر پژوهشی دو خبر شایان توجه بود.

خبر اول درباره چاپ کتاب «احکام تربیت فرزند» در قم است. این کتاب از سه فصل تشکیل شده است و به  کلیات و مجموعه احکام تربیت فرزند پرداخته است. در این اثر هر یک از عناوین مانند معیارهای گزینش روش‌های تربیتی، اصلاح نگرش والدین به فرزند، ‌مشورت،‌ عدالت‌ورزی، اجبار و وفای به وعده از نظر فقهی در قالب 175 مسأله و فتوای فقهی بیان شده است.

کتاب احکام تربیت فرزند به شکل پژوهشی تدوین شده است و هدف این کتاب انعکاس فقه تربیتی به شکل فقه فتوایی بوده و مخاطب آن تمام والدین و خوانندگان غیرمتخصص است.

شایان ذکر است کتاب احکام تربیت فرزند به عنوان اثری از سوی آیت‌الله علیرضا اعرافی به همت انتشارات مؤسسه اشراق و عرفان به چاپ دوم رسیده است.

 

خبر دوم آنکه از مجموع هزار و ۱۷۲ نشریه علمی کشور تعداد ۶۴۳ نشریه مربوط به حوزه علوم انسانی هستند که بیشتر این نشریات در شهر تهران منتشر می شود.

به گفته مظفر شریفی مدیرکل پژوهشی وزارت علوم از مجموع کل نشریات علوم انسانی کشور تعداد ۴۲۸ نشریه که ۶۶.۶ درصد نشریات علمی این حوزه را به خود اختصاص می دهد در شهر تهران منتشر می شود.

مدیرکل پژوهشی وزارت علوم همچنین تاکید کرده است: شهر قم در مرتبه دوم تولید و انتشار نشریات علمی مربوط به علوم انسانی قرار دارد.

بعلاوه شریفی با بیان اینکه حدود ۹۵ درصد نشریات علوم انسانی کشور به زبان فارسی تولید و منتشر می شود، گفته است: درحال حاضر هیچ یک از نشریات علمی علوم انسانی کشور در پایگاه بین المللی آی اس آی نمایه نشده است.

وی عنوان کرده است: تنها تعداد ۵ نشریه علمی علوم انسانی کشور در پایگاه بین المللی اسکوپوس نمایه شده است که برنامه داریم روند نمایه سازی نشریات علمی علوم انسانی در نشریات بین المللی را توسعه دهیم.

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی