چهارمين جشنواره ملي حديث رضوي در قم برگزار مي شود

حجت‌الاسلام دانشي با بيان اين که جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) بزرگ‌ترين رويداد فرهنگي جهان اسلام است، تبيين و اشاعه فرهنگ رضوي و گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي مرتبط با سبک و سيره امام رضا(ع) را از مهم‌ترين اهداف اين همايش برشمرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري رسا، حجت‌الاسلام عباس دانشي، مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم، پيش از ظهر امروز در نشست خبري چهارمين همايش ملي حديث رضوي، اظهار داشت: جشنواره بين‌المللي امام رضا(ع) با 14 دوره برگزاري و گسترش و نفوذ جشنواره در تمام استان‌ها و مراکز علمي و فرهنگي کشور و بيش از 80 کشور جهان از بزرگ‌ترين رويدادهاي فرهنگي جهان اسلام است.

وي افزود: اين جشنواره در موضوعات علمي، فرهنگي، هنري، پژوهشي، مطبوعاتي و عرصه‌هاي مختلف فعاليت‌هاي فرهنگي در کشور برگزار  مي‌شود و افتتاحيه آن در استان‌ها و اختتاميه آن در سالروز ولادت امام رضا(ع) در مشهد برگزار خواهد شد.

حجت‌الاسلام دانشي خاطرنشان کرد: ما در استان قم همايش حديث رضوي را سه دوره برگزار کرديم و کارنامه خوبي در حوزه پژوهشي و توليد محتوا داشته است ؛ چهارمين جشنواره امسال در مردادماه برگزار خواهد شد که فراخوان مقالات براي نويسندگان و اصحاب پژوهش ارسال شده است.

وي هدف اين همايش را تبيين و اشاعه فرهنگ رضوي، گسترش فعاليت‌هاي فرهنگي مرتبط با سبک و سيره امام رضا(ع)، تکريم از پديدآورندگان آثار فرهنگي برتر در سيره امام رضا(ع) و حمايت از انتشار آثار برتر دانست و ابراز داشت: موضوعات پژوهشي همايش براي اساتيد، دانشجويان و طلاب، بررسي شيوه‌هاي تعليمي و تربيتي در احاديث رضوي و شناسايي مؤلفه‌هاي مرتبط با الگوي اقتصادي در جامعه متناسب با شعار سال است.

مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي قم با بيان اين که در بخش عمومي جشنواره داستانک و داستان و يک حديث يک داستان با موضوع اقتصادي و اجتماعي را خواهيم داشت، يادآور شد: مقالات و داستان‌ها بايد با محوريت احاديث امام رضا(ع) باشد و مهلت ارسال آثار تا 15 تير خواهد بود؛ مقالات برتر در آيين اختتاميه معرفي خواهد شد و جوايز نفيسي از قبيل کمک هزينه سفر به حج عمره، عتبات عاليات و سفر به مشهد به برگزيدگان اهدا خواهد شد.

وي با بيان اين که در سه دوره گذشته رويکرد سبک زندگي ديني، تأثير زمانه در صدور روايات رضوي و احاديث اعتقادي امام رضا(ع) مورد بررسي قرار گرفته است، افزود: تا کنون دو مجموعه مقاله از اين جشنواره منتشر شده است و مجموعه مقاله همايش سوم هم در حال انتشار است.

حجت‌الاسلام دانشي با اشاره به همکاري اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامي با نهاد نمايندگي ولي فقيه در دانشگاه و مرکز مديريت حوزه علميه قم در اجراي اين جشنواره، خاطرنشان کرد: با برپايي اين جشنواره حجم قابل توجهي از آثار علمي، فرهنگي و هنري توليد شده است که تأثير زيادي در ترويج فرهنگ رضوي در جامعه داشته است.

مديرکل فرهنگ و ارشاد قم با بيان اين که در زمينه علوم انساني و ديگر علوم هنوز متون غربي در دانشگاه‌هاي ما مورد استفاده قرار مي‌گيرد، يادآور شد: ما اميدواريم مقالاتي که در اين جشنواره ارائه مي‌شود بتواند محتواي لازم را براي توليد علم در اين حوزه فراهم کند و ما بتوانيم بيشتر در اين زمينه کار کنيم.

در پايان حجت‌الاسلام اسماعيليان دبير اجرايي اين جشنواره با معرفي معاونت‌هاي اجرايي اين همايش، افزود: هدف ما از اين جشنواره توليد محتوا و جريان فکري در جامعه است و اين جريان فکري بايد توسط رسانه‌ها صورت گيرد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی