نگاهی به تقریرات بحث «غنا» استاد فقیهی

کتاب تقریرات فقهی استاد محسن فقیهی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، در چهار فصل به ترتیب به مباحث زیر نگاشته شده است:

فصل اول: در این فصل، معنا و ماهیت غناء تبیین می‌شود. معنای غناء و طرب، از دیدگاه لغت و اصطلاح در این فصل، بررسی می‌شود. در ادامه، یازده تعریف فقها از غناء، نقد و بررسی می‌شود. در گفتار پایانی، بیان می‌شود که غناء از مقوله سخن نیست بلکه از مقوله کیفیت سخن است؛ بنابراین محتوای آواز در پیدایش عنوان غناء، کارایی ندارد.

فصل دوم: این فصل، وظیفه گونه‌شناسی حکم غناء را دارد. در این فصل، بررسی می‌شود که حکم حرمت غناء آیا نفسی و مربوط به خود عنوان غناء است یا این‌که چون مجلس غناء مشتمل بر اعمال حرامی مانند اختلاط زن و مرد، موسیقی و … است، حرمت این اعمال به غناء نیز سرایت کرده است.

همچنین گستره حرمت غناء بررسی می‌شود که سه دیدگاه در این باره تحلیل و بررسی می‌شود:‌ ۱- حرمت مطلق غناء؛ ۲- حرمت فی‌الجمله غناء؛ ۳- حرمت عرضی غناء.

فصل سوم: این فصل به بررسی مستثنیات حکم حرمت غناء اختصاص یافته است. یازده عنوان را که فقها از مستثنیات غناء دانسته‌اند، در این فصل، بیان شده و بررسی دقیق اجتهادی می‌شود. این عناوین عبارتند از: غنای در عروسی، حّداء، قرائت قرآن، مراثی، سرود، دعا و ذکر، هلهله، سرود جنگ، نغمه‌ مادرها و نوای بناها،‌ نغمه‌های رایج میان مردم و غنای در روزهای جشن و اعیاد.

فصل چهارم: در فصل پایانی این کتاب، برخی از احکام غناء بررسی می‌شود. این فصل، شامل پنج مبحث است:

مبحث اول: حکم درآمد به‌دست‌آمده از غناء؛ مبحث دوم: حکم آموزش و تعلیم غناء؛ مبحث سوم: حکم گوش کردن به غناء؛ مبحث چهارم: حکم حضور و نشستن در مجلس غناء؛ مبحث پنجم: فسق آوازخوان و گوش‌‌کننده.

گفتنی است، کتاب الشافی فی اصول الفقه (۵ جلد) و کتاب معرفت ابواب الفقه از دیگر آثار این استاد خارج فقه و اصول حوزه علمیه قم می‌باشد.

علاقه‌مندان برای تهیه آثار فوق و کسب جزئیات بیشتر می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۵۳۷۸۴۱۵۴۱ تماس حاص نمایند.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی