گزارشی از مراسم رونمایی از آثار فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی

به مناسبت گرامی داشت هفته پژوهش و فناوری آئین رونمایی از آثار جدید فقهی حضرت آیت الله جوادی آملی برگزار گردید.

بر اساس این گزارش: حجت الاسلام روح اللهی معاون آموزش و پژوهش بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در ابتدای این مراسم، گزارشی از فعالیت های پژوهشی بنیاد اسراء ارائه داد و بیان داشت: در سال گذشته پژوهشی فعالیت های پژوهشی ارزشمندی انجام شده که در راس آن می توان به چاپ ۲۰ جلد اثر جدید از آثار حضرت آیت الله جوادی آملی نام برد. کتاب ادب فنا مقربان که دوره ۱۲ جلدی شرح زیارت جامعه است در اسفند ماه ۱۴۰۰ جایزه کتاب سال جمهوری اسلامی را به خود اختصاص داد و در هفتمین دوره اعطای جایزه حقوق بشر اسلامی نیز که در مرداد ماه ۱۴۰۱ برگزار شده از کتاب فلسفه حقوق بشر اسلامی به دلیل ادبیات‌سازی در حوزه حقوق بشر اسلامی، تکریم گردید.

گزارشی از مراسم رونمایی از آثار فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی

وی در ادامه گفت: آرشیو بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسرا یک آرشیو صوتی و تصویری نیست بلکه با داشتن سه مقوله حجم اطلاعات، تنوع و سرعت افزودن به آن، می توان آن را یک « بیگ دیتا » دانست در ردیف مراکز کلان داده یا همان ۳V (تری وی) های جهان اسلام؛ امیدواریم به همت مردم متدین و خیّر از یک سو و حمایت دولت محترم از سوی دیگر توفیقی حاصل شود که بتوانیم دسترسی آن را برای محققان و پژوهشگران بر اساس استاندارهای مراکز کلان داده فراهم کنیم.

حجت الاسلام روح الهی با اشاره به یکی از ویژگی هایی که در فرایند پژوهش آثار حضرت استاد، بیان داشت: آنچه امروز منتشر می شود به عنوان یک اثر، حاصل گفتگو علمی حضرت استاد آیت الله العظمی جوادی آملی (دامت برکاته ) است با ۵ گروه که رفت و برگشت علمی داشته است: یک: استاد و شاگردان، دو: استاد و پژوهشگرا، سه: پژوهشگران و پژوهش های پیشینی، چهار: استاد و اندیشمندان معاصر و پنج: استاد و مقتضیات زمان که در عمده آثار حضرت استاد رعایت شده است.

 

نوآوری های فقهی استاد آیت الله العظمی جوادی آملی

حجت الاسلام والمسلمین سید کمال الدین عمادی مدیر پژوهشکده فقه و اصول پژوهشگاه معارج در بخش دیگری از این نشست درباره فقاهت جامع حضرت آیت الله جوادی آملی، بیان داشت: حضرت آیت الله جوادی آملی به عنوان میراث دار برجسته همه فقیهان پیشین است که از همه این استوانه های سلف و خلف بهره وافر برده است بر اساس آیه شریفه نفر دارای فقاهت جامع (فقه اکبر و فقه اصغر)است زیرا بر اساس روایت شریف نبوی ص در سه رشته مبارک آیه محکمه و فریضه عادله و سنت قائمه، جان مستعد خود شکوفا کرده است، لذا امروز او تنها فقیه عصر خویش که در هر سه رشته اصلی فلسفه عرفان و فقه، نه تنها صاحب نظر است بلکه استاد عالیرتبه و دارای آثار گرانسنگ و ماندگار این رشته ها است لذا فلاسفه معاصر او را یک فیلسوف الهی و متکلم در طراز عالی دین و صاحبان ذوق عرفانی و اهل سلوک سیر کشف و شهود او را از خود و استاد عالی این رشته میشناسند در تفسیر نیز گوی سبقت از همگان ربوده است و آن را در حوزه مبارکه قم شکوفا کرد.

وی ادامه داد: در آیین رونمایی امروز حدود ۱۰ اثر فقهی از آیت الله العظمی جوادی آملی رونمایی خواهد شد و پیش بینی می شود که آثار فقهی استاد در یک موسوعه ۳۵ جلدی جمع آوری و به محضر علاقه مندان و شاگردان حضرت استاد ارائه گردد.

گزارشی از مراسم رونمایی از آثار فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی

مدیر پژوهشکده فقه و اصول پژوهشگاه معارج درباره خصائص و نوآوری های فقهی علامه جوادی آملی بیان داشت: هر محققی در درس فقه حضرت استاد مدتی شرکت کند به خصائص ممتاز و نوآوری های ایشان واقف میگردد، اما درباره مهمترین نوآوری های فقهی استاد می توان به «اهتمام خاص به قرآن در تفقه و تدریس»، «تضلع در فقه الحدیث» «اشراف بر متون و روایات و اکتفاء نکردن به روایات همان باب فقهی مورد نظر»، « تضلع و تخصص بالا درعلوم عقلی و نقلی بدون خلط» و «تخصص در دانش نجوم و استفاده از آن در فقه» و «نگاه تمدنی در تفقه» اشاره کرد.

 

هر اقدام و عمل بدون بنیان تحقیقاتی از اعتبار ساقط و ارزش عمل و انجام ندارد

در ادامه این نشست، پیام رئیس بنیاد حجت الاسلام و المسمین مرتضی جوادی آملی توسط دکتر خراسانی معاونت فرهنگی بنیاد اسراء قرائت شد.

حجت الاسلام و المسلمین مرتضی جوادی آملی در این پیام ابراز داشت: پژوهش و تحقیق, بنیان هر اقدام مثبتی است که جامعه مبتنی بر آن فعالیت‌های خود را سامان داده است. هر اقدام و عمل بدون بنیان تحقیقاتی از اعتبار ساقط و ارزش عمل و انجام ندارد و جامعه بدون پژوهش را جامعه بدون سری باید دانست که از اندیشه و تفکر تهی بوده و حرکت و رفتار او با حیرت و سرگردانی بی‌سامان می‌ماند. پژوهش امروزین در جامعه حوزوی باید بر این پایه استوار باشد که دین می‌تواند مبنای زندگی و حیات در همه زمینه‌های فردی و اجتماعی باشد, دین پاسخگوی همه نیازها, پرسش‌ها و مطالبات جامعه است. دین می‌تواند به همه مسائل نظام سیاسی و مسائل مربوط به روابط بین‌المللی و نظائر آن پرداخته و بدان‌ها پاسخ دهد.

گزارشی از مراسم رونمایی از آثار فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی

رئیس بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء در ادامه به مسئولیت و رسالت دانشگاه اشاره کرده و بیان داشت: رسالت دانشگاه‌ها ضمن مطالعات و مسائل آموزشی و حل و فصل مسائل علمی, در جهت خدمت به جامعه سوق داده شد و نقش دانشگاه‌ها از تک‌نقشی و تک‌نهادی به چند نقشی و چندنهادی یعنی نقش آموزشی, پژوهشی, خدماتی, انتشاراتی و رشد حرفه‌ای تکامل یافته است. به موازات چنین نقشی حوزه‌های علمیه که مدعی اداره جامعه درابعاد مختلف هستند بایستی ضمن افزایش مسائل علمی به جنبه‌های پژوهشی افزوده و در حل مسائل بر مبنای علم و آگاهی‌های دینی در حل مسائل اجتماعی دخیل باشند.

 

جامعیت آیت الله العظمی جوادی آملی می تواند در بینش افراد جامعه تاثیر گذار باشد

در ادامه آیت الله سید محمد غروی در سخنانی با اشاره به آیات و روایات در اهمیت فقه اظهار داشت: هر چیزی یک تکیه‌گاهی دارد و تکیه‌گاه این دین, فقه است یا در بیان دیگر حضرت می‌فرماید: اگر خدا خوشبختی را برای کسی قسمت بکند او را در دین, فقیه قرار می‌دهد و رشد او را به او الهام می‌بخشد. در بیان دیگر دارند که یک فقیه بر ابلیس و شیطان از هزار عابد هم سنگین‌تر و سخت‌تر است چرا که تمام مکائد شیطانی را این فقیه باز می‌کند و نمی‌گذارد که افراد در بند شیطان قرار بگیرند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم ادامه داد: آیت الله العظمی جوادی آملی یک جامعیت ویژه‌ای دارد مفسر است، عارف است، فیلسوف است، فقیه است، اصولی است و اخلاقی است این جامعیت خاص می‌تواند در بینش افراد یک تأثیرگذاری داشته باشد و برون‌داد فرد را در دیدن حقایق و مسائل خیلی عمیق‌تر, وسیع‌تر و گسترده‌تر کند و حقیقتاً این جامعیتی که ایشان دارد من یک وقت فکر می‌کردم می‌گفتم یک عالم موفق هر کدام از این مهارت‌ها و تخصص‌هایی که ایشان داشتند را اگر داشته باشند این یک عالم بسیار موفق است این جامعیتی که ایشان دارد بهت‌آور است این واقعیتی است که باید به آن توجه داشته باشیم.

گزارشی از مراسم رونمایی از آثار فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی

 

وی در ادامه به فرصتی که انقلاب جمهوری اسلامی در پیشبرد اهداف محققان و پژوهشگران داشته اشاره کرده و اظهار داشت: یکی از الطاف الهی که نصیب آیت الله جوادی آملی شده آن فرصت‌هاست این نکته بسیار مهمی است فرصت برای اینکه ایشان بتوانند ارائه این مباحث فلسفی عرفانی، تفسیری و فقهی را داشته باشند و عزیزانی، دوستانی پای کار باشند این خیلی مهم است ببینید مرحوم علامه طباطبایی آن موقعی که تفسیر قیم المیزان را قلم می‌زدند خیلی از مواقع خودشان این نوشته‌های خودشان را یا چیزهایی که تصحیح می‌شد می‌بردند برای چاپخانه. برای تصحیح آنها مشکل داشتند.

اینکه می‌گویم فرصت واقعاّ فرصت است این انقلاب اسلامی فرصتی بود برای حضرت استاد که بتواند چنین تشکیلاتی را راه بیندازد و بالأخره بتواند کارهایی که احیانا ایشان دارند درسهایشان را ارائه بدهند. اینها از برکات انقلاب بود این را توجه داشته باشید که اگر این امکانات نبود ایشان هم مثل بعضی از اساتید خودشان چنین وضعیتی پیدا می‌کردند واقعاً ما باید این جنبه‌های انقلاب و نظام اسلامی را قدردان باشیم و کسانی که در واقع کمک می‌کنند از نظر مادی که بشود چنین زمینه‌ای فراهم آورد که عده‌ای از محققان بتوانند کار کنند هم آنها پرورش پیدا کنند این خیلی مهم است.

 

در پایان این نشست، رونمایی از آثار فقهی آیت الله العظمی جوادی آملی برگزار گردید.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی