چاپ جدید رساله اجوبه الاستفتائات

چاپ جدید اجوبه الاستفتائات، سیزدهمین چاپ از این کتاب است که در قالب طراحی جلد و کتاب‌سازی جدید توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. این چاپ با طراحی ساده و دلنشین در ۶۴۸ صفحه مشتمل بر ۲۱۱۸ استفتاء است که در ابواب فقهی گوناگون تنظیم شده است. نکته‌ی قابل توجه دیگر آنکه از جهت گستردگی و تنوّع مسائل شرعی در موضوعات مختلف، این اثر کامل‌ترین کتاب فقهی معظّم‌‌له در موضوع بیان احکام و مسائل شرعی است.

«کتابی که در اختیار دارید مطابق با آخرین فتاوای مرجع عالی‌قدر حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای می‌باشد و در صورت مغایرت برخی از پاسخ‌ها با چاپ‌‌های سابق، عمل به پاسخ‌های موجود مجزی می‌باشد.» اینها اولین سطرهای چاپ جدید کتاب اجوبة الاستفتائات است که بعد از ورق زدن صفحه‌ی نخست و شناسنامه به چشم می‌خورد. به عبارات بهتر در صورتی که بعضی فتاوای چاپ جدید «اجوبة الاستفتائات» با چاپ‌های قدیمی تفاوتی به چشم بخورد، آنچه ملاک صحت عمل است آخرین فتوای منتشر شده است.

اجوبه الاستفتائات در حکم همان رساله‌ی‌‌ عملیه است که در تاریخ فقه تشیع موضوع نام‌آشنایی محسوب می‌شود. توضیح‌المسائل‌هایی که اکنون در دسترس همه قرار دارند عموم مسائل مبتلا به جامعه امروز اسلامی را به صورت یک سیر به هم پیوسته ذکر کرده و مقلد را با فضای کلی احکام اسلامی آشنا می‌سازند که با توجه به مسائل روز او تهیه و تنظیم شده است. مزیت و فایده این رساله‌ها آن است که مسائل احکام به شکل قاعده‌محور و جامع توضیح داده شده‌اند.

نوع دیگری از رساله‌های عملیه که قدمت بیشتری دارد هم به صورت مجموعه‌ای از پرسش و پاسخ‌هاست که مقلدان از مرجع تقلید خود پرسیده و مرجع تقلید هم حسب پرسش و مسئله‌ی پرسیده شده، پاسخ فقهی مورد نظر را در برابر آن مکتوب کرده است. مزیت این دست از رساله‌ها این است که چون خواننده با متن پرسش و پاسخ مواجه است، حکم فقهی را به‌صورت ساده‌تر، مصداقی‌تر و جزئی‌تر مشاهده میکند و از این جهت از طرف عامه مسلمین بیشتر مورد استقبال قرار می‌گیرند.

اجوبه الاستفتائات حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در زمره‌ی دسته دوم است. رساله‌‌ای مشتمل بر تعداد زیادی از پرسش‌های فقهی که بر اساس فتاوای فقهی این مرجع عالی‌قدر تنظیم و تدوین گردیده است. چاپ جدید اجوبه الاستفتائات، سیزدهمین چاپ از این کتاب است که در قالب طراحی جلد و کتاب‌سازی جدید توسط انتشارات انقلاب اسلامی منتشر شده است. این چاپ با طراحی ساده و دلنشین در ۶۴۸ صفحه مشتمل بر ۲۱۱۸ استفتاء است که در ابواب فقهی گوناگون تنظیم شده است. نکته‌ی قابل توجه دیگر آنکه از جهت گستردگی و تنوّع مسائل شرعی در موضوعات مختلف، این اثر کامل‌ترین کتاب فقهی معظّم‌‌له در موضوع بیان احکام و مسائل شرعی است.

ابواب اجوبه الاستفتائات بر حسب فهرست کتاب شامل این موارد است: احکام تقلید، احکام طهارت، احکام نماز، احکام روزه، احکام خمس، انفاق، جهاد، امر به معروف و نهی از منکر، کسب‌های حرام، شطرنج و آلات قمار، موسیقی و غنا، رقص، دست زدن، فیلم و عکس نامحرم، آنتن‌های ماهواره‌‌ای، تئاتر و سینما، نقاشی و مجمسه‌سازی، سحر و شعبده و احضار ارواح و جن، بخت‌آزمایی، رشوه، مسائل پزشکی، تعلیم و تعلم و آداب آن، حقوق چاپ و تألیف و کارهای هنری، تجارت با غیرمسلمان، کار کردن در دولت ظالم، لباس شهرت و احکام پوشش، تقلید از فرهنگ غرب، مصرف دخانیات و مواد مخدر، حضور در مجلس معصیت، دعانویسی و استخاره، احیای مناسبت‌های دینی، احتکار و اسراف، احکام خرید و فروش، احکام ربا، حق شفعه، اجاره، ضمان، رهن، شرکت، هبه، دین و قرض، صلح، وکالت، صدقه، عاریه و ودیعه، وصیت، غصب، حجر و نشانه‌های بلوغ، مضاربه، احکام بانک‌ها، قوانین و مقررات دولتی، وقف، احکام قبرستان.

کتاب اجوبهالاستفتائات در شمارگان ۵ هزار نسخه با قیمت ۸۲ هزار تومان روانه بازار نشر شده است. ذکر این نکته هم ضروری است که با توجّه به تغییرات محتوایی که در برخی فتاوا صورت گرفته است ملاک صحّت عمل شرعی مقلّدین محترم، عمل به آخرین نظرات فقهی ایشان می‌باشد.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی