استاد علیرضا اعرافی و دو اثر جدید در موضوع «فقه تربیتی»

 

جلد هشتم از سلسله کتاب‌های فقه تربیتی با عنوان «آداب تعلم» و جلد سی‌ام با عنوان «قواعد فقه تربیتی» تألیف استاد علیرضا اعرافی از سوی مؤسسه اشراق و عرفان چاپ و روانه بازار نشر شد.

به گزارش خبرنگار اجتهاد، هشتمین جلد از سلسله کتاب‌های فقه تربیتی با عنوان «آداب تعلم» با تألیف استاد علیرضا اعرافی (مدیر حوزه‌های علمیه) و با تحقیق و نگارش‌هادی عجمی به زیور طبع آراسته شد.

بر اساس این گزارش، این کتاب به بررسی فقهی «آداب تعلّم» می‌پردازد تا ضمن هرچه روشن تر کردن این مسیر، حکم شرعی هر یک از این آداب را برای سالک مؤمن نیز تبیین نماید.

مسئله کتاب ِ پیش ِ رو، بررسی فقهی آداب تعلّم با روش تحلیلی و استنباط اجتهادی است که در سه فصل «مبادی تصوری و تصدیقی»، «آداب تدرس و مطالعه» و «آداب ارتباط با معلم» ارائه می‌شود.

این هدف در دو جلد کتاب دیگر نیز پیگیری می‌شود: یک جلد درباره «آداب مشترک تعلیم و تعلم» و جلد دیگر ویژه «آداب تعلیم» است.

گفتنی است، چاپ اول کتاب در ۳۴۴ صفحه به نگارش درآمده و به قیمت ۶۰ هزار تومان از سوی مؤسسه اشراق و عرفان در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است،

کتاب قواعد فقه تربیتی

همچنین، جلد سی‌ام از سلسه کتاب‌های فقه تربیتی با عنوان «قواعد فقه تربیتی» با تألیف استاد علیرضا اعرافی و با تحقیق و نگارش سید عنایت الله کاظمی چاپ و منتشر شد.

بر اساس این گزارش، قواعد فقهی همواره مورد توجه فقهای گرانقدر بوده و در جایجای استدلالهای فقهی آنان، استناد به این قواعد، مشاهده شده است.

برخی قواعد فقهی، در حوزه تعلیم و تربیت کاربست بیشتری دارند. از آن جمله، قاعده ارشاد جاهل، قاعده هدایت و تربیت و قاعده امر به معروف و نهی از منکر است. بررسی حدود و ثغور این قواعد، مستندات و ادله هر یک از آنها و دایره دلالت آنها، از مباحث مهمی است که چند سال از سلسله دروس خارج فقه تربیتی را به خود اختصاص داد.

کتاب یادشده، برگرفته از دروس خارج فقه تربیتی استاد اعرافی است که در چهار بخش «مقدمات و کلیاتی درباره اصل قواعد فقهی، بیان تاریخچه، تبیین دیدگاهها و قواعد فقه تربیتی»، «تبیین قاعده ارشاد جاهل»، «تبیین قاعده هدایت» و «تبیین قاعده امر به معروف و نهی از منکر» تدوین شده است.

گفتنی است، چاپ اول کتاب در ۴۸۵ صفحه به نگارش درآمده و به قیمت ۸۰ هزار تومان از سوی مؤسسه اشراق و عرفان در اختیار علاقه‌مندان قرار گرفته است،

کلیک کنید: مشاهده مشخصات، فهرست و مقدمه کتاب فقه تربیتی، آداب تعلم

کلیک کنید: مشاهده مشخصات، فهرست و مقدمه کتاب قواعد فقه تربیتی

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی