«فقه پول»، «فقه پزشکی» و «عقود مستحدثه» منتشر خواهند شد

در چهل و یکمین سلسله نشست‌های عصرانه علمی و دومین که 11 اسفندماه سال گذشته (1399) در مدرسه امام کاظم علیه السلام برگزار شد، حجةالاسلام و المسلمین حسین اثنی عشری مدیر دفتر فقه معاصر حوزه‌های علمیه و دستیار و مشاور مدیر حوزه‌های علمیه در امور فقه معاصر حضور یافته و به ایراد سخن پرداخت.

ایشان در  آغاز سخن خود، با اشاره به فعالیت‌های «دفتر فقه معاصر حوزه علمیه» گفت: «دفتر فقه معاصر از سال 95 آغاز به کار کرده است، البته بعد از صحبت های طولانی مدتی که در سال 94 درباره نحوه انجام این کار با اشراف آیت الله شب زنده دار (زید عزه) و شورای علمی داشتم. شورای علمی از اساتید عالی رتبه دروس خارج فقه در حوزه تشکیل شد. حضرات آیات شهیدی، قائمی، عندلیبی، سید محمدعلی مدرسی و شوپایی به همراه آیت الله شب زنده دار که مجموعا شش نفر شورای علمی را تشکیل دادند.»

اثنی عشری محور اول فعالیت‌های این مرکز را توسعه مباحث فقه معاصر در دو بخش راه اندازی دروس خارج فقه معاصر دانست و گفت: « کار اول دفتر فقه معاصر، راه اندازی و کمک به دروس خارج فقه معاصر در حوزه است که تلاش می کند فقها و اساتید و چهره های شناخته شده حوزه را در ورود به مباحث معاصر یاری نموده و زمینه را برای بررسی این موضوعات فراهم کند. مهم‌ترین کاری که در دفتر فقه رقم می‌خورد موضوع شناسی و انتقال بحث های بروز هر دانشی به اساتید و فقها است تا بتوانند این ها را مورد کنکاش فقهی قرار بدهند.»

وی با اشاره به راه اندازی ده درس به صورت خاص و پانزده درس را به صورت عمومی، از تشکیل دروس خارج «هوش مصنوعی» و «فقه ورزش» و احتمالا «فقه فوتبال» در سال آینده خبر داد.

استاد اثنی عشری محور دوم فعالیت‌های دفتر فقه معاصر را تدوین کتب درسی جدید، از جمله کتاب «الفائق فی الاصول» دانست که امسال 3 هزار نفر از طلاب و 150 نفر از اساتید مشغول تدریس و تحصیل آن هستند. وی افزود: « به زودی پنج یا شش کتاب از دروس خارج فقه معاصری که در سال گذشته برگزار شده را خواهیم داشت، کتاب »فقه پول» آیت الله شهیدی، «فقه پزشکی» آیت الله قائنی، «بازار بورس و مشتقات آن» آیت الله عندلیبی و بحث «عقود مستحدثه» آیت الله شوپایی منتشر خواهند شد. و بحث «ولایت فقیه» آیت الله شب زنده دار، و «مالکیت معنوی، شرکت های سهامی» آیت الله سید محمدرضا مدرسی در حال تدوین نهایی می باشند.»

حجةالاسلام و المسلمین اثنی عشری محور سوم فعالیت‌ در این دفتر را ارتقای دانش طلاب در موضوعات معاصر دانست که به زودی اخبار مربوط به این موضوع نیز اعلان خواهد شد.

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی