استقبال فضلای نجف از کتاب جرعه‌ای از دریا

به گزارش خبرنامه پژوهشی وبسایت مرکز فقهی امام محمد باقر علیه السلام به نقل از شفقنا ، حجةالاسلام و المسلمین مختاری مدیر مؤسسه کتابشناسی شیعه خبر از انتشار جلد پنجم کتاب «جرعه‌ای از دریا» در آینده‌ای نه چندان دور داد. آقای مختاری با بیان اینکه تاکنون ۴ جلد از کتاب «جرعه ای از دریا» منتشر شده است و جلد پنجم نیز ان شاء الله تا چند ماه دیگر منتشر خواهد شد، گفت: جلد اول این کتاب تاکنون ۷ بار چاپ شده و مورد استقبال فراوان قرار گرفته است، حتی فضلای نجف پیشنهاد دادند که به عربی هم ترجمه شود.

مدیر موسسه کتابشناسی شیعه پیرامون این کتاب توضیح داد: والد آیت الله شبیری زنجانی از بزرگان حوزه علمیه قم و از شاگردان حاج شیخ عبدالکریم حائری بودند که طرف مشورت خیلی از بزرگان مانند حضرات آیات حجت، صدر و خوانساری بوده و در اداره حوزه نیز نقش داشتند همچنین از دوستان نزدیک امام خمینی بودند. حضرت آیت الله سید موسی شبیری زنجانی نیز از اول طلبگی در قم با این بزرگان و بزرگان دیگری حشر و نشر داشتند.

او اضافه کرد: حضرت آیت الله شبیری زنجانی حافظه قوی دارند و علاوه بر وقوف بر مباحث رجالی و تراجمی، مطالب بسیار زیادی راجع به شخصیت های معاصر و تحولات حوزه و نیز خاطرات زیادی از شخصیت های حوزوی داشتند که متاسفانه این مطالب در جایی نوشته نشده بود و ایشان نیز فرصت کافی نداشتند که وقت مستقلی برای این کار بگذارند. لذا از همان سالهای اولیه تاسیس موسسه به ایشان پیشنهاد کردیم مطالب را بیان کنند تا پیاده شود. اما از آنجا که ایشان فرصت مخصوص این کار را نداشتند، از فاصله رفت و آمد به مدرسه فیضیه و حرم مطهر برای نماز جماعت استفاده کرده و همراه ایشان بودیم و مطالبی که می گفتند ضبط و بعد پیاده کردیم که ماحصل آن، تاکنون ۴ جلد شده است و یک جلد دیگر نیز چاپ می شود.

مختاری خاطرنشان کرد: این ۴ جلد، خاطراتی است که ایشان راجع به علما دارند یا مطالبی که در مورد تاریخ حوزه و تحولات حوزه در ذهن شان بود برای ما بازگو کردند. اما در همین ۴ جلد و نیز جلد پنجم، حواشی تعدادی از کتاب های کتاب شناسی و تراجم و شخصیت شناسی را از آیت الله شبیری منتشر کردیم. یعنی در هر ۴ جلد، یک فصل حواشی کتاب های فارسی و یک فصل حواشی کتاب های عربی است که حضرت آیت الله شبیری حاشیه زده و تصحیح کردند، در حقیقت هر جلد سه فصل دارد: یک فصل با نام طریقیات یعنی مسائلی که در راه بیان کرده‌اند، دو فصل هم حواشی کتاب‌های فارسی و عربی است.

استقبال فضلای نجف از کتاب جرعه ای از دریا

او تصریح کرد: با توجه به استقبال فضلای نجف از این کتاب، منتظر هستیم جلد پنجم که کامل شد، بازتنظیم کرده و برای ترجمه به عربی در اختیارشان قرار دهیم. البته خیلی از بزرگان مطالعه و مطالبی بیان کرده‌اند مانند حضرت آیت الله سیستانی و مقام معظم رهبری که حتی ملاحظاتی داشتند و در جلد چهارم منعکس کرده‌ایم.

 

 

 

 

 

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی