بررسی سه رویکرد فقهی در یک اثر

به گزارش خبرنامه پژوهشی وبسایت مرکز فقهی امام محمد باقر به نقل از شبکه اجتهاد، کتاب «رویکردهای فقهی (فقه فردی، فقه نظام‌های اجتماعی، فقه حکومتی)» به قلم حجت‌الاسلام دکتر احمد واعظی استاد حوزه و دانشگاه رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم مکتوب و منتشر شد.

این کتاب که در سه بخش برای «طرح گفتمان علوم انسانی اسلامی» به  نگارش در آمده است شامل: «فقه فردی (فقه به‌مثابه دانش استنباط احکام مکلفین)»، «فقه نظام‌های اجتماعی (فقه به‌مثابه دانش تنقیح نظامات)»و «فقه حکومتی».

به اعتقاد نگارنده می‌توان در فضای فقه امامیه به وجود سه رویکرد اصلی اذعان کرد. این سه رویکرد فقهی بر اساس نوع نگاه به کلیت فقه دسته‌بندی شده‌اند. رویکردهای فقها به ابواب و مسائل موردی و بخشی فقه، محل بحث نیست. برای مثال می‌توان به شاخه‌ای از فقه یا مسئله‌ای از مسائل فقه متمرکز شد و آرا و انظار فقها در آن باب یا مسئله را دسته‌بندی کرد و به نام «رویکردهای فقهی» در آن بخش یا باب یا مسئله معرفی کرد. 

گفتنی است، کتاب «رویکردهای فقهی (فقه فردی، فقه نظام‌های اجتماعی، فقه حکومتی)» به قلم حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر احمد واعظی از سوی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در بوستان کتاب چاپ و به قیمت ۱۰ هزار تومان منتشر شده است.

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی