رونمایی از کتاب جامع العلم فی الرجال

به گزارش خبرنامه پژوهشی مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام به نقل از شفقنا، این کتاب در ۱۲ جلد توسط شیخ موسی عباسی زنجانی(ره) تالیف شده و آیت الله حسینی قزوینی آن را تحقیق نموده است.

آیت الله مکارم شیرازی در رونمایی این اثر بیان داشت: یکی از علوم مهم اسلامی در فتوا و فقاهت و شناخت سند روایت، علم رجال است ؛منظور از رجال این است وضع افرادی که سند روایت واقع می شوند وضع حالش شان از نظر وثاقت و عدم وثاقت روشن شود.

او تصریح کرد: اگر علم رجال نباشد فقیه و فقاهت هر دو لنگ می شود چون علم رجال وضع سند را مشخص می سازد از این رو علوم مهم اسلامی علم رجال بوده که از قدیم در میان اهل سنت و شیعه وجود داشته است.

این مرجع تقلید اظهار کرد: بدون اطلاع از علم رجال نمی توان فتوایی داد و قدمی برداشت و اهمیت این علم در میان علوم انسانی روشن می شود و پایه محکمی برای فقه و استباط احکام از روایات معصومین(ع) است.

او بیان داشت: یکی از این آثار کتاب الجامع فی العلم الرجال می باشد که مرحوم آیت الله حاج شیخ موسی زنجانی از علمای قرن چهاردهم آن را گردآوری کرده است.

این مرجع تقلید شیعه افزود: کتاب الجامع فی العلم الرجال دارای امتیازات زیادی است امتیاز اول جامعیت اثر است ۱۹ هزار راوی را در این کتاب بررسی کرده اند در حالی که در کافی ۴ هزار راوی نام اش ذکر شده است.

وی بیان کرد: ایشان همه کتاب های روایتی از جمله کتب اربعه و بحارالنوار را بررسی کرده و همه راویان درون کتاب ها را استخراج کرده و مورد بحث قرار داده است این جامعیت و گسترش بسیار قابل توجه است.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد:همچنین از دیگر امتیازات این مجموعه آن است که به سراغ کتاب اهل سنت نیز رفته تا اگر نام رجال شیعه در آثار اهل سنت باشد از آن خارج نماید وی توجه ویژه ای به صحیحین می دهد .

وی متذکر شد:عده زیادی از شیعیان نام شان در کتاب های سنت وجود دارد و در این کتاب سوابق رجال شیعه را از کتاب های اهل سنت آورده است اینکه اهل سنت نیز به رجال شیعه اهمیت می دهند ویژگی خوبی برای تحقیق خواهد بود.

این مرجع تقلید شیعه خاطرنشان کرد: یکی دیگر از ویژگی ها این است بسیاری از افراد مجهول الحال را با تحقیق معلوم الحال کرده است.

آیت الله مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: به طور کلی کتاب دارای امتیازات و ویژگی های برجسته ای است و اقدامی خوب و زیر نظر حجت الاسلام قزوینی صورت گرفته است که مردی سخت کوش و در مسائل علمی کوشا می باشد و توانسته کتاب را احیاء نماید.

وی ادامه داد: این کتاب به صورت خطی قابل عرضه نبود و سالها در نگارش این کتاب تلاش شد و اغلاط اصلاح گردید و آدرس های ناقص در پاورقی آمد و به صورت جامعی گردآوری شد و در ۱۲ جلد به چاپ رسید.

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی