برنامه‌ای برای استفاده از منابع برگزیده در همایش کتاب سال حوزه وجود ندارد

به گزارش خبرنامه پژوهشی مرکز فقهی امام محمد باقر علیه‌السلام، حجت الاسلام والمسلمین سید حسین میرمعزی در نشست خبری هجدهمین همایش کتاب سال حوزه که با حضور اصحاب رسانه استان قم برگزار شده است از نبود ساز و کار برای استفاده از آثار برتر همایش خبر داده و  گفته است: متأسفانه سازوکار مشخص و معینی برای این که کتاب‌های برگزیده مورد استفاده کاربردی از سوی نهادهای برنامه ریزی و اجرا قرار بگیرند، وجود ندارد. قاعدتا باید با ارتباطاتی که معاونت پژوهش با نهادهای علمی، برنامه ریزی و اجرایی کشور برقرار می‌کند، این فرآیند تعریف شود؛ گرچه این کار به صورت غیربرنامه ریزی شده این استفاده صورت می گیرد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی تصریح کرد:اگر تحقیقی ناظر به نیازی باشد و راه حلی را برای نیازی در کشور ارائه کند، خود به خود مخاطبین کتاب به آن کتاب مراجعه کرده و استفاده خواهند کرد.

وی بیان داشت: تجربه نشان داده است، اگر محققی نسبت به یکی از مسائل و مشکلات کشور راه حل کارآمدی را ارائه دهد، در نظام برنامه ریزی کشور جذب خواهد شد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای برگزیدگان کتاب سال حوزه خواهید داشت، اظهار داشت: در حال حاضر مرکزی با عنوان مرکز بنیاد ملی نخبگان در حوزه تأسیس شده که برگزیدگان کتاب سال تحت شرایطی به این بنیاد معرفی شده و از این طریق، حمایت ها و برنامه ریزی های لازم برای آنان انجام خواهد گرفت.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی ابراز داشت: مقرر شد در نوزدهمین همایش کتاب سال حوزه، از نشریه های برتر، مقالات علمی-پژوهشی و مقالات علمی-ترویجی حوزه نیز تقدیر به عمل آید.

وی یادآور شد: در حال حاضر سالانه نزدیک به 140 نشریه و دو هزار و 500 مقاله در حوزه های علمیه تولید می شود که تعداد قابل توجهی بوده و آثار فاخری در آن وجود دارد.

معاون پژوهش حوزه های علمیه خاطرنشان ساخت: یکی از کارهایی که در دبیرخانه همایش کتاب سال حوزه انجام می پذیرد، ارزیابی آثار مؤسسات گوناگون است؛ به این نحو که تحلیلی نسبت به پیشرفت، ارتقاء یا تنزل فعالیت های پژوهشی این مؤسسات در رشته های گوناگون انجام می پذیرد تا نکات مثبت یا منفی فعالیت آنان مشخص گردد.

حجت الاسلام والمسلمین میرمعزی در پایان به اولویت های معاونت پژوهش حوزه های علمیه اشاره کرد و گفت: ایجاد زیرساخت های لازم برای ارتقاء پژوهش در عرصه مطالعات دینی، ایجاد نظام جامع پژوهشی، ایجاد نظام آموزش پژوهش محور، ساماندهی مراکز پژوهشی حوزه، راه اندازی مرکز مطالعات راهبردی حوزه و ... بخشی از اولویت های این معاونت می باشد.

 

اضافه کردن نظر


کد امنیتی
تازه سازی